TIPS VOOR EEN MELDINGSPROTOCOL VOOR BEVEILIGINGSINCIDENTEN
Voor hoe je binnen de organisatie wilt dat er omgegaan wordt met beveiligingsincidenten, is het zinvol om een meldingsprotocol op te stellen. Voor het opstellen en implementeren hebben we een aantal tips samengesteld.
Wie doet wat
Stel verschillende rollen op voor wie wat doet als het gaat om informatiebeveiliging. Zoals wie stelt het protocol op, wie richt het meldpunt in, bij wie komen meldingen binnen, wie beoordeelt ze, wie zet meldingen door en wie handelt de meldingen af.
Wat is een beveiligingsincident
Definieer wanneer je te maken hebt met een beveiligingsincident zodat iedereen binnen de organisatie weet wanneer er een melding gemaakt moet worden. Leg daarbij het verschil uit tussen een beveiligingsincident en een datalek.
Impact en urgentie
Bepaal de urgentie en impact van verschillende incidenten. Door incidenten te categoriseren is het makkelijker te bepalen hoe er gereageerd moet worden.
Hoe ga je om met meldingen
Werk een gestroomlijnd proces uit voor het verwerken van meldingen. Snelle en effectieve reacties op gerapporteerde incidenten versterken het vertrouwen van medewerkers in het meldingssysteem.
Hoe komen meldingen binnen
Implementeer laagdrempelige meldingskanalen, zoals een specifiek e-mailadres of een online formulier. Maak deze kanalen duidelijk kenbaar binnen de organisatie, zodat medewerkers snel en gemakkelijk incidenten kunnen rapporteren.
Anoniem?
Bied de mogelijkheid voor anonieme meldingen. Dit moedigt medewerkers aan om zonder angst voor eventuele gevolgen informatie te delen.
Doe onderzoek
Zorg dat beveiligingsincidenten onderzocht worden om herhaling te voorkomen.
Train en communiceer
Verstrek regelmatig trainingen over het herkennen van potentiële beveiligingsrisico's. Hierdoor zijn medewerkers beter in staat om verdachte activiteiten te identificeren en te melden.
Meldingen van buitenaf
Voor grote bedrijven en overheidsinstellingen is het tegenwoordig gebruikelijk om een Coordinated Vulnerability Disclosure (CVD) op te nemen, ook bekend als ‘responsible disclosure’. Dit staat voor het op een verantwoorde manier melding maken van een kwetsbaarheid in je IT door iemand van buiten je organisatie. Het doel is om de veiligheid van IT-systemen te verhogen en kennis hierover te delen.
Op de website van het Digital Trust Center staat meer informatie, alsook richtlijnen om er direct mee aan de slag te gaan.