OP ZOEK NAAR EEN IT-PARTNER?
Wanneer je op zoek bent naar een (nieuwe) IT-partner begin je aan een traject dat wel even kan duren. Die van de lange adem en die waar meerdere mensen iets van gaan vinden. Daarom is het belangrijk dat je bedrijven op je shortlist krijgt die het beste bij je passen. Eenmaal aan tafel krijg je een beter beeld en als het goed is meer inhoud op de volgende vragen.
Snappen ze mijn business?
In onze IT-wereld zou je kunnen zeggen dat de diensten die wij verlenen voor de meeste bedrijven gelijk zijn. In grote lijnen is dat ook zo maar het scheelt best als je weet met welke specifieke IT-uitdagingen verschillende sectoren te maken hebben.
Dat een filmtheater enorm veel opslag nodig heeft voor films, een supermarkt ook wifi in de koelcellen van het magazijn moet hebben voor orderpicking of een reisorganisatie afhankelijk is van een specifieke applicatie. Wanneer een IT-bedrijf begrijpt waar je mee moet dealen, schakel je gewoon sneller. Dat gevoel dat je aan één blik genoeg hebt.
Snappen ze mijn probleem?
Een mooie klantcase op de website kan al een idee geven. Zeker als het precies het probleem is dat jij ook hebt. Maar om te weten of jouw probleem echt begrepen wordt is een gesprek nodig. Naast het checken van het vlees in de kuip, ook niet onbelangrijk, weet je of er goed naar je wordt geluisterd. Zodat de juiste vragen gesteld kunnen worden. Vragen die nodig zijn voor het bedenken van een oplossing.
Kunnen ze mijn probleem oplossen?
Een probleem is uitsluitend op te lossen wanneer begrepen wordt wat daarvoor nodig is. En in veel gevallen wordt dan duidelijk dat er niet één oplossing is. Maar meerdere oplossingen waarvan er één uiteindelijk het beste bij je bedrijf en de situatie past.
De ideale oplossing hangt af van verschillende factoren: je huidige en toekomstige situatie, wat je nodig denkt te hebben, wat experts adviseren, jouw wensen en je budget. En dan moet de oplossing nog worden uitgevoerd. Hebben ze wel in huis wat daarvoor nodig is?
Kan ik het verifiëren?
Want ze kunnen dat allemaal wel zeggen maar hoe weet ik dat het geen mooie praatjes zijn? Dat er voldoende expertise is en resources zijn? Dat ze doen wat ze zeggen. Dat moet je kunnen verifiëren. Dat kan door bij ze langs te gaan, te vragen wat het percentage klanten is dat al langer dan 10 jaar klant is, certificeringen te controleren en door bij huidige klanten te rade te gaan. Een beetje transparant bedrijf geeft je die gewoon.
Wat kost dat dan?
Heb je alle bovenstaande vragen met een Ja kunnen beantwoorden kan het hier alsnog een Nee worden. Omdat de kosten hoger uitvallen dan verwacht of in vergelijking met andere aanbieders. In die vergelijking kunnen best wat addertjes onder het gras zitten. Zorg er dus voor dat je precies weet waarop je let bij het maken van die vergelijking.
En, passen wij bij elkaar?
Jazeker, laten we eens aan tafel gaan.
Wellicht, ik kijk eerst nog even verder op de website.