ONZE EERSTE KLANT
Van Haneghem ontwerpt al meer dan 55 jaar zeer bijzondere tuinen en buitenruimtes. De laatste jaren richt het familiebedrijf zich ook op het ontwerpen en inrichten van binnenruimtes.
De eerste klant van MEOS was Van Haneghem en daarmee zijn we dus al 25 jaar de IT-partner. Om dat te vieren hebben we een vrijmibo-crash georganiseerd. Een verslag daarvan alsook een interview met Martijn van Haneghem over de gezamenlijke geschiedenis, de rol van IT en een stip aan de horizon vind je hieronder.
Hoe zijn jullie bij MEOS terechtgekomen?
Joost Metten is de zoon van onze accountant destijds. Doordat we daar af en toe over de vloer kwamen ontmoette ik Paul Ostermeijer ook. Ik ben zelfs nog een keer met ze mee geweest naar een hockeyfeestje. Toen de jongens voor zichzelf gingen startten wilden wij, bleue IT-gebruikers, graag gebruik maken van hun kennis en nerdschap. Dat voelde gelijk heel veilig en vertrouwd. Als ze zeiden dat het goed was, was het ook zo.
De eerste bezoeken waren boven een winkelpand in Bloemendaal. Gaaf om te zien hoe dit tot zo'n mooie organisatie is uitgegroeid.
Op welke manier is jullie werk(wijze) veranderd de afgelopen 25 jaar?
Wij zijn in de afgelopen 25 jaar als bedrijf enorm gegroeid. Niet alleen in professionaliteit maar ook het team waar wij mee werken. Inmiddels zetten we, naast het ontwerpen van tuinen, meer in op marketing en het verkopen van meubilair.
Toch blijft het ontwerpen en aanleggen van tuinen altijd onze hoofdtak in het bedrijf. Naast het ontwerpen met potlood en papier doen wij dit steeds meer met speciale computerprogramma's.
En welke IT-behoeften horen daarbij?
Doordat het team blijft groeien, blijft de vraag naar meer computers ook steeds groeien. Daarnaast zijn wij veel meer gaan digitaliseren, op verschillende vlakken.
De buitendienst maakt inmiddels gebruik van iPads op hun klussen, dit is veel effectiever dan hoe het eerst ging. Telefonie is bij ons inmiddels ook een stuk meer gedigitaliseerd, dit gaat nu via het internet. MEOS heeft ons iedere stap ondersteund en geadviseerd in de juiste manier van aanpak.
Hoe heeft IT bijgedragen aan de ontwikkeling/groei van Van Haneghem?
Wij kunnen door de ontwikkelingen in IT een stuk efficiƫnter en professioneler te werk gaan. Het is voor ons bedrijf echt een uitkomst.
Hebben jullie plannen voor de toekomst?
Wij willen in de toekomst dezelfde kwaliteit leveren, of eigenlijk nog beter dan nu. Het digitaliseren van onze werkwijze zal dit absoluut kunnen ondersteunen. Echter is het in ons vak belangrijk om niet alles digitaal te maken. Tekeningen van ontwerpen komen het mooiste uit op een groot geprint blad. Wij streven ernaar om samen met MEOS hier de juiste balans in te vinden.