KLANTVERHAAL - ALLIGATOR
Alligator is een technische ‘one-stop-groothandel’ in maritieme, industriële en lasproducten. We spreken Sanne Edel, project- & IT-manager bij Alligator. “Scheepvaart heeft behoefte aan snel schakelen omdat schepen niet kunnen wachten. IT speelt daarin een onmisbare rol.”
Alligator wil voorlopen op de ontwikkeling van hun klanten, die steeds minder papierwerk willen. De scheepvaart is een sector waar de digitalisering weliswaar langzaam doordringt, toch maken steeds meer scheepleveranciers gebruik van gedigitaliseerde orders. De artikelen worden besteld, verzameld in het magazijn en daarna gelabeld, zodat bij levering de klant alleen een barcode hoeft te scannen. Hiermee zijn de klanten gebaat: snelle, juiste leveringen, zeker als het er op aan komt.

Internationaal
Alligator heeft vier vestigingen: Rotterdam, Singapore, Shanghai en Houston. Veel van de producten die ze leveren worden gemaakt in Azië. Vestiging Shanghai koopt in en buffert de nodige producten in hun magazijn, die vervolgens naar de andere vestigingen worden verscheept zodat de voorraad altijd op peil is.
Sanne: “Scheepvaart heeft behoefte aan snel schakelen, omdat schepen niet kunnen wachten. Tijd is synoniem voor geld. We streven ernaar om de klant binnen het uur te beantwoorden en 90% van onze orders worden dezelfde dag nog geleverd. Onze IT speelt daarin een onmisbare rol."
“Voordat we MEOS als IT-partner kregen maakten we gebruik van een kleine partij. Naarmate we verder groeiden werden we steeds afhankelijker van de IT. Onze vestigingen zitten in alle tijdzones van de wereld. We kunnen het ons niet permitteren dat de werkzaamheden daar stilvallen.”
“We zochten een partner die met ons meedacht en op de hoogte was van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook een die begreep hoe belangrijk de IT voor ons is.”
Wat was het probleem?
Veel van de Alligator-applicaties en data stonden lokaal op eigen servers. Dit kon problemen veroorzaken, want in het geval dat er een server uitviel, konden medewerkers op andere vestigingen hun werk niet meer goed uitvoeren.
Sanne: “Het is voorgekomen dat ik ’s nachts op kantoor was omdat ik stand-by moest zijn om de server te kunnen herstarten als deze was uitgevallen. Dat was een onwerkbare situatie. Dat begon zoveel pijn te doen dat we genoodzaakt waren om de IT-zaken anders in te richten.”
Wat was er nodig?
“Uitgangspunt was de IT-infrastructuur structureel aan te pakken. We wilden 24/7 monitoring en support voor alle vestigingen, goede IT-beveiliging op onze systemen en meer IT in de cloud.”
“We zochten een partner die met ons meedacht en op de hoogte was van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook een die begreep hoe belangrijk de IT voor ons is. In MEOS vonden we de ideale partner om ons hierbij te helpen. Drie jaar geleden hebben ze de IT-infrastructuur geïnventariseerd en ons geadviseerd over de stappen die Alligator moest nemen om de IT toekomstbestendig in te richten.”
Wat was de oplossing?
Alligator had eerder veel servers op locatie staan. Wij hebben ervoor gezorgd dat de meeste applicaties en data bij ons in het datacenter draaien. Dagelijks worden er op locatie en in het datacenter back-ups gemaakt en worden de servers afgeschermd door een firewall. Alligator maakt gebruik van Microsoft365, voor het optimale online werken.
De vestigingen in het buitenland zijn aangesloten op het centrale IT-systeem met een betrouwbare en veilige verbinding door middel van een gateway die alle data versleuteld verstuurd. Op die manier kunnen alle vestigingen veilig bij alle data en applicaties.
Vooruitdenken
“We zijn zeer tevreden met de dienstverlening van MEOS. De communicatie is goed en als er problemen zijn dan zijn ze 24/7 bereikbaar. We hebben een eigen TAM (technisch accountmanager) die onze situatie goed kent en zo nodig snel bij ons op de stoep staat om te helpen. Binnenkort zal het magazijn op locatie Rotterdam verder worden geprofessionaliseerd met de uitrol van een wifi infrastructuur. We kunnen dan de handscanners en andere wifi devices die nodig zijn bij de werkzaamheden, laten communiceren met ons bedrijfsnetwerk.”