INTERVIEW MARTIJN BERNS
Eind 1996 werd MEOS opgericht. Een jaar later kwam de eerste medewerker in dienst. Martijn Berns vertelt hoe hij naast zijn HEAO-studie voor twee dagen per week bij Paul (Ostermeijer) en Joost (Metten) begon, op de stoel van Joost terechtkwam en vervolgens nog zeventien jaar bleef.
Hoe ben je bij MEOS terechtgekomen?
Joost en ik kennen elkaar van hockey. Ik zat op een zondagavond bij Joost op de bank toen hij mij vroeg bij MEOS te komen werken. Ze bestonden net een jaar. Het was niet zo dat ze het werk niet alleen aankonden, het was vanuit de visie dat als je wilt groeien je in goede, slimme mensen moet investeren. De dag erna ben ik begonnen.
Ik wist toen nog nul van IT, zij hebben mij alles geleerd. Met vallen en opstaan ben ik naast mijn masterstudie bedrijfseconomie aan de UvA systeembeheerder geworden.
Welke reis heb je vervolgens afgelegd?
Toen ik twee jaar later bezig was met mijn scriptie “Kritische succesfactoren voor IT-bedrijven” liet Joost mij weten dat hij een nieuw bedrijf ging opzetten. En omdat dat niet samenging met het runnen van MEOS stelde ik voor om zijn rol over te nemen. Zo gezegd, zo gedaan.

Martijn Berns
MEOS bestond ondertussen uit vijf man en in de vijftien jaar die hierop volgden is het aantal klanten en medewerkers minstens verviervoudigd. Ik vind het ondernemen, het bouwen van een bedrijf fantastisch maar ik voelde dat ik mijn grenzen had bereikt. Om een volgende stap te kunnen zetten heb ik Joost teruggevraagd en ben ik mij uitsluitend gaan richten op new business.
Twee jaar later heb ik toegegeven aan mijn ondernemerskriebel en ben een bedrijf gestart. Hellodialog, over e-mailmarketing, dat nu deel uitmaakt van Endeavour, een full service digital agency met drie schitterende locaties in Haarlem. Hiervan mag ik mijzelf nu managing director growth noemen.
Die scriptie ligt nog steeds ergens onafgemaakt overigens.
Je bent dus bijna 20 jaar gebleven, wat was er zo leuk?
De vrijheid en het vertrouwen dat ik kreeg om te leren. Vakinhoudelijk maar ook het ondernemen. Het was van: “Hier, ga maar doen.” Dat is zo fantastisch. En we waren geen collega’s maar beste vrienden. Elke avond werkten we door, in de kroeg, ouwehoeren hoe iets beter kan. Privé en werk liep makkelijk in elkaar over. Ook de vakanties. Prachtig. De verhalen van feesten, partijen en gekkigheid zijn niet aan te slepen. Ik heb zoveel met MEOS en Joost meegemaakt. Dat je binnenkomt als schoolbankjongetje van 23 en weggaat als man van 40. Je kan wel zeggen dat ik ben opgegroeid met deze mannen. Ik heb toen alles geleerd wat ik nu kan.

Martijn en Joost
Wat is de grootste verandering in het werkveld geweest?
Binnen de IT hebben we natuurlijk de weg naar de cloud aan den lijve ondervonden. Commercieel is de grootste slag geweest dat we destijds heel slim met de mogelijkheden van Google zijn omgegaan. Ik had bedacht om MEOS geografisch over de randstad uit te breiden en opende vestigingen in Utrecht en Rijswijk. Deze hebben we gekoppeld aan een advertentiecampagne. We adverteerden alleen met systeembeheer en de betreffende plaatsnaam. Dat heeft ervoor gezorgd dat we in anderhalf jaar tijd meer dan verdubbeld zijn. We werden echt knettergoed gevonden.
Je hebt al jaren een prachtige functie elders, hou je MEOS nog in de gaten?
Natuurlijk! Hoe kan ik een bedrijf dat tjokvol zit met mijn gedachtengoed, met mensen en klanten die ik zo goed ken, nou niet volgen? Toen ik MEOS verliet heb ik dan ook heel bewust om een stukje MEOS onderhandeld om betrokken te blijven. Ik ben trots op de krachtige basis en het is waanzinnig gaaf om te zien dat ze het nog steeds zo goed doen.
Mooi! Enne, wat zijn nou de kritische succesfactoren voor IT-bedrijven?
Tsja, die vraag kan ik op veel manieren beantwoorden. Maar als ik het plat sla dan kom ik toch hier op uit: zorg dat je de juiste mensen hebt en dat je klanten blij zijn met wat je doet. Dat geldt natuurlijk voor elk bedrijf maar toch. Het helpt ook mee als je een winnaarsmentaliteit hebt. Dat je de beste wilt zijn. Beter en daarna nog beter.